Apabila kita sendiri di uji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingati manusia.......

Saturday, May 21, 2011

Bercakap banyak mensia-siakan waktu yang berharga

Wahai saudariku, jangan sekali-kali membiasakan tabiat suka bertekak dan janganlah terbabit dalam perbincangan yang tidak ada hujung pangkalnya tentang masalah yang bersifat mungkin. Hal seperti itu akan membuatkan hati kita menjadi sempit dan nurani kita menjadi kotor. Janganlah kita memaksa orang menerima pendapat kita. Tetapi, keluarkanlah idea atau pendapatmu dengan santun, tenang, tidak tergesa-gesa dan yang paling penting, tidak mengumpat.

Sikap suka membantah dan banyak mengkritik orang lain tidak mendatangkan sebarang kebaikan kepada kita. Sebaliknya, hal itu akan membuat ketenangan hatimu hilang dan membuatkan imejmu dipandang rendah. Ucapkanlah kalimat yang sopan dan penuh cinta jika kamu ingin menarik hati dan jiwa orang lain.

Perbuatan yang sentisa mendatangkan kesedihan dan kegundahan seperti menekan orang lain, mencela dan meremehkan orang, merupakan hal yang sangat di murkai oleh Allah. Hal-hal seperti ini boleh menghilangkan pahala kita dan mengumpulkan dosa serta menimbulkan perasaan tidak tenang.

Oleh itu, saudari-saudariku, sibukkanlah dirimu dengan membetulkan aibmu berbanding aib orang lain. Sesunguhnya Allah tidak menciptakan kita sempurna dan terpelihara dari dosa. Setiap kita pasti menanggung dosa dan aib sendiri. Berbahagialah mereka yang sibuk memperbaiki diri sendiri berbanding sibuk memerhatikan aib manusia.


1 comment:

  1. Ya Allah, lindungilah diriku dari sebarang penyakit hati....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...