Apabila kita sendiri di uji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingati manusia.......

Thursday, August 11, 2011

Bicara Kelabu Di Saat Keliru


Bila Allah takdirkan sesuatu terjadi, pasti ada kebaikannya. Sekalipun pahit, percayalah itu adalah ubat. Baik dan buruk hanya pada tafsiran manusia, sedangkan di sisi Allah.... segala-galanya baik belaka. Maha Suci Allah daripada bersifat zalim dan aniaya.

Setiap kita pasti melalui saat-saat kritikal itu. Bagaimana kaya, ternama dan berjaya sekalipun, pasti sekali atau banyak kali kita akan 'terkena'. Bahkan, sudah semacam sunnatullah, insan yang pernah melalui saat seperti itulah yang selalunya berjaya secara luar biasa.

Emas perlu ditempa. Intan perlu digilap. Mungkin begitulah tamsilan jiwa manusia. Ia ditempa oleh ujian, digilap melalui kesusahan. Sengatan ujian itu sangat menyatkitkan. Ya, terlalu menyakitkan. Namun, bila ia dapat dihadapi dan ditangani dengan rela, ia seolah-olah suntikan imunisasi yang menjadikan seseorang itu lali daripada sebarang kegagalan dan kekecewaan pada masa kini dan akan datang.

Demi ketenangan diri, pada saat itu akal yang dipenuhi ilmu perlukan pimpinan hati yang sarat iman.Tiada gunanya menghafal segala fakta dan maklumat tentang sabar jika ujian sudah menimpa. Melainkan segalanya diresapkan ke hati dan diapungkan semula sebagai tindakan.

Ilmu umpama pedang yang jika tidak ditetakkan kepada musuh, tidak akan ada gunanya. Begitulah juga perumpamaan Imam Ghazali ketika menasihati anaknya. Pedang sebaik mana pun tidak akan ada gunanya, jika tidak dihayunkan kepada musuh. Justeru, penguasaan akal atas nama kebijaksanaan dan keintelektualan akan sia-sia tanpa didasari keikhlasan dan kejujuran.

Jika akal, makanannya ilmu.Maka hati, 'makanannya' iman. Iman dan ilmu adalah gandingan serasi yang tidak dapat, mesti dicapai untuk keseimbangan dalam kehidupan insan. Bijak tanpa ikhlas akan terbabas. Ikhlas tanpa kebijaksanaan adalah satu kejumudan.

Kekuatan akal dan kelurusan hati perlu digandingkan dalam menyelesaikan masalah manusia yang kian kompleks. Bijak semata-mata tanpa kebersihan hati tidak akan membawa seorang manusia kepada bahagia dan tenang. Akal, Allah berikan demi ketajman dan ketepatan menilai masalah. Tetapi, kebersihan hati adalah wadah datangnya bantuan TUHAN untuk menyelesaikan segala maslah itu.

Hatilah raja seluruh indera yang lima. Dialah yang menghitam putihkan seluruh tindakan manusia. Zahir dan batih, seluruhnya dikawal oleh hati. Dalam Islam, hati adalah pusat segala gerak dan tindakan. Bagaimana sifat seorang manusia, bergantung kepada bagaimana keadaan hatinya.

Sabda Rasulullah s.a.w,

"Dalam jasad anak Adam ada seketul daging, yang mana baik daging itu, maka baiklah seluruh anggota jasad. Jika jahat, maka jahatlah seluruh anggota badan. Ketahuilah... daging itu adalah hati." - al -Hadis.

Setiap pengalaman adalah pengajaran. Pengalaman adalah pengajaran yang dapat dirasai. Setiap manusia mempunyai pengalaman-pengalamannya tersendiri. Anehnya, walaupun pengalaman itu berbeza, tetapi rasa daripada pengalaman itu dapat dikongsi bersama.

Lalu dengan sedikit pengalaman yang ada, ditambah dengan pengetahuan dan ilmu yang dibaca, maka mampulah kita membuat renungan dan pemikiran. Hasilnya, terciptalah iktibar dan pengajaran. Jika dihuraikan dengan lebih terperinci, maka tercatatlah iktibar dan pengajaran itu sebagai imu yang dapat difahami dan digunakan oleh sesiapa sahaja, hatta oleh mereka yang tidak ataupun belum melalui pengalaman itu.

Hadapi satu episod hitam dalam perjalananmu yang pasti berliku. Dan alangkah baiknya andai dalam perjalanan itu kita mempunyai teman. Dan sebaik-baik temah ialah hati yang akrab dengan TUHAN.  Dengan bertemankanNya, kita akan bangkit daripada gelita.

- DI MANA DIA DI HATIKU?-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...